Skip to main content
Social media

Mijn #social-media-beer

Ik heb een hoop leuke ideeën om mensen bekend te maken met wat ik doe, te laten zien wat er allemaal gaande is op het gebied van arbeidsmarktoriëntatie en *joehoe* mijn creatieve brein maakt op dit moment overuren! Dat ik dit niet alleen in míjn brein wil houden, maar ook wil delen met andere breinen dat heb ik helder. Maar, dan houdt het voor nu even op. Ik ben er nog niet uit hóe ik mijn hersenspinsels ga delen. Eén ding is zeker: ik ‘moet’ online… Alleen die verdomde #social-media-beer-op-de-weg.

Beginnen met afstrepen

Wat Twitter betreft kan ik dit medium heel snel afstrepen! -Joepie!- Uit marktonderzoek en uit mijn ervaringen met studenten weet ik dat dit medium voor mij en mijn doelgroep niet relevant is. Twitter en ik gaan dus geen date plannen om te ontdekken of we elkaar meer dan leuk vinden.

Met LinkedIn ben ik al járen dikke matties. Ik heb dit platform inmiddels zover dat het voor míj werkt in plaats van andersom en ik heb hier voldoende kennis over om trainingen over te geven. Deze kan voor nu dus ook afgevinkt worden. Maar wat hebben we dan nog meer in de aanbieding?

The Kardashians

Ik ben bezig met het uitwerken van een heel leuk idee dat ik binnen nu en twee weken ga lanceren. Het is een idee dat uitermate geschikt is voor Instagram. Alleen… bij ‘Insta’ moet ik meteen aan ‘the Kardashians’ denken en wordt mijn liefde voor dit medium nou niet bepaald aangewakkerd. 

Hoe dan ook, the Kardashians snappen de werking van social media, waaronder Instagram, als geen ander en als je op ‘vermogen Kardshians’ Googled, kom je bedragen van €2 miljard tegen. Da’s niet verkeerd. Hoe ze het doen, daar ben ik nog niet uit, maar ik ben het aan het onderzoeken!

Oké, ik ben pas bij aflevering 1 op Netflix… Wat me tot nu toe in elk geval is opgevallen, is dat iedereen dezelfde initialen heeft. Voor de niet-kenners onder ons: we hebben het over Khloé, Kourtney, Kim, Kris, Kendall en Kylie. Ik gok dat het dus nog wel even duurt voordat ik iedereen uit elkaar kan houden en verder kan met mijn onderzoek…

#beren-op-de-social-media-weg

Een andere Insta-beer op de weg, is voor mij het wegvallen van een stukje privacy. Los van het risico om gehackt te kunnen worden. Wat laat ik dan wel en niet allemaal van mezelf zien? En in hoeverre moet je de boel aandikken en opleuken? Want eerlijk is eerlijk: als je mij nu achter mijn laptop ziet zitten, levert dit nou niet heel erg spannend beeldmateriaal op.

Hetzelfde heb ik ook met Facebook. Het is godzijdank alweer een tijdje geleden dat mensen foto’s van hun eten posten. Vreselijk vond ik dat! Zo van “hmmmm vanavond heerlijke traybake farfalle met pimenton en ras el hanout” en dat als je dan goed naar de foto kijkt dat je dan denkt “huh!? Da’s toch gewoon pasta met rooie saus uit de oven?” Waarbij ik dan meteen denk: “waarom pasta uit de oven!?” Maar dit terzijde.

Of wat ik ook nooit snap, zijn van die halve berichten die mensen plaatsen: “was heftig” waarop dan tig reacties van medeleven komen. Waarbij ik me afvraag “wat was er heftig?” En dat je dan aan de reacties ziet dat het eigenlijk té heftig is om te vragen wat er gebeurd is. Hoe dan ook, we zullen het nooit weten.

Gewoon beginnen

Áls ik iets ga posten, wil ik dus wel dat het relevant is. Pffffff…. meteen komt nog een vraag naar boven: “hoe weet je dat?”Jeetje mina, die #kleine-social-media-beer-op-de-weg maakt een flinke groeispurt zeg!  Want oja, hoe zit het met al die #hashtags? #welkewoordengebruikjeniet en #welkewoordengebruikjewel?

Hoe ga ik die beer weer laten krimpen? Of nog beter, hoe zorg ik ervoor dat’ie ergens anders gaat spelen? Googlen op ‘tips Instagram’ enzo werkt bij mij niet. Ik vedrink in alle informatie. Hoe heb ik dit met blogs schrijven ook alweer gedaan? Ik heb een workshop gevolgd en ben gewoon begonnen met de wetenschap dat je het aldoende leert. Inmiddels heb ik al een kleine fanbase opgebouwd en voel ik me comfortabel bij het schrijven van dit soort stukjes.

Hmmm…

Als mijn studenten met beren op de weg aan komen, maak ik zo korte metten met die beesten. Lees: ik ondersteun, zodat zij zelf korte metten kunnen maken met hun berenfamilie. De zoektocht naar een baan heeft namelijk weer z’n eigen beren. Van de ‘bij-dit-bedrijf-kom-ik-nóóit-binnen-beer’ tot de ‘ja-maar-dit-salaris-kan-ik-toch-niet-vragen-beer’.  Welke beer ook op tafel komt, we tacklen h’m!

Wie zou mij kunnen ondersteunen in het tacklen van mijn beren? *ping* *ping* Er schieten me wat mensen te binnen bij wie ik mijn beren neer kan leggen. En tot die tijd ga ik maar eens gewoon een Insta-account aanmaken, een zakelijk Facebook account en wat dingetjes uitproberen.

David Attenborough, Cristiano Ronaldo, the Kardashians en sinds vandaag Cécile Reulen

Voordat ik net als Cristiano Ronaldo 238 miljoen volgers heb, zal nog wel even duren. Evenals die €2 miljard omzet van the Kardashians. Of die 3,2 miljoen volgers binnen anderhalve dag van David Attenborough. Tegen die tijd vinden mensen mijn eerste posts vast heel schattig en dan zet ik ooit in mijn Throwback Thursday post over 2020 “100% nostalgie” ofzo, waarop iedereen dan denkt “huh!? wat nostalgie?” en dan worden mijn ‘Beliebers’ vanzelf van het plebs gescheiden, haha.

Vanaf nu mag ik mij -qua het hebben van socials dan- in het lijstje met de bovenstaande illustere namen voegen en ben ik dus niet meer alleen te volgen op LinkedIn, maar ook op Instagram en Facebook onder de naam reulencareerconsultancy.

Mocht er nog iemand ideeën of tips hebben, een leuke cursus weten of op zoek zijn naar een baan: #jeweetmetevinden.

PS: mocht je stiekem benieuwd zijn gworden wat wij nu vanavond gaan eten? Worteltaart met de sjieke naam ‘Rachel Khoo’s tarte tatin met wortel’. Een heerlijk vegetarisch gerecht van AH waarbij de vleesetende liefhebber altijd naar believen spekjes kan toevoegen – https://bit.ly/36d6B3L

Please follow and like us:
× Hoe kan ik je helpen?